Ako si vybrať dodávateľa elektrickej energie a načo si dávať pozor

Autor: Dominik Bokšanský | 9.6.2011 o 14:29 | (upravené 9.6.2011 o 14:59) Karma článku: 11,60 | Prečítané:  4601x

Pár krát ma oslovili známi s tým, že im zaklopal na dvere akýsi pán a ponúkal im zmenu dodávateľa elektrickej energie. Dokonca som sa stretol aj s tým, že pán z istej nemenovanej spoločnosti im vravel, že si dodávateľa musia zmeniť. Následne mi bola položená otázka, či je ten dodávateľ dobrý (pod pojmom dobrý mysleli lacný). Moja odpoveď znela, že je potrebné si to prepočítať a preštudovať si podmienky. No nie však každý vie, kde by mal začať. Tu je krátky a dúfam že zrozumiteľný postup.

Krok č. 1: výber dodávateľa elektrickej energie

V tomto prípade je dobré kliknúť si na internetové stránky jednotlivých dodávateľov, z ktorých som vybral v predchádzajúcom článku takých dodávateľov, ktorí sú zatiaľ na trhu konkurencie schopní. Na ich stránkach si nájdite cenníky elektrickej energie. Ak budete študovať cenníky jeden za druhým, môže sa stať, že v tom budete mať chaos napríklad z toho dôvodu, že každý dodávateľ preferuje iné vyobrazenie a typ cenníka. No Vás však bude zaujímať len položka ceny za dodávku elektrickej energie alebo tiež sa uvádza pojem silová elektrina. Tieto dva pojmy sú totožné. Ak by problém so zrozumiteľnosťou ďalej pretrvával, skúste si prečítať moje predchádzajúce články.

Je dobré aby ste mali po ruke faktúru za predchádzajúce obdobie (tá ktorá vám chodí raz ročne, v ktorej máte uvedený preplatok resp. nedoplatok za elektrinu). Faktúru potrebujete z toho dôvodu, aby ste vedeli, akú máte distribučnú sadzbu a aký bol Váš celkový odber elektrickej energie za predchádzajúci rok vo vysokej tarife (VT) a v nízkej tarife (NT) a taktiež, koľko ste za elektrinu spolu zaplatili. Týmto sa dá predpokladať, že pri rovnakom životnom štýle budete mať aj v nasledujúcom roku podobnú spotrebu elektriny. Vo faktúre máte zvyčajné uvedené položky dvoch odpočtov a to „priebežný odpočet" a „periodický odpočet" v ktorých mate uvedené množstvo odobratej elektrickej energie. Pre pochopenie sa to pokúsim vysvetliť na praktickom príklade:

V predchádzajúcom roku ste podľa faktúry v položke priebežného odpočtu odobrali elektrinu vo VT 450 kWh a v NT 8000 kWh a v položke periodického odpočtu vo VT 50 kWh a v NT 1000 kWh. Tieto hodnoty sčítate:

VT:  450+50=500 kWh, NT: 8000+1000=9000 kWh. Od teraz Vás zaujímajú len tieto výsledné čísla, ktoré predstavujú vašu celkovú spotrebu elektriny v minulom roku vo VT a NT.

Ďalej potrebujete papier a pero. Na papieri si spravte šesť stĺpcov a to: dodávateľ, cena za jedno odberné miesto (OM), cena vo VT, cena v NT, cena za distribúciu, spolu. Pokiaľ máte odber len vo VT, tak potom vám stačia štyri stĺpce. Pre jednoduchosť som pripravil dokument, ktorý si stačí už len vytlačiť. Teraz si prejdite cenníky vypísaných dodávateľov a vynásobte si váš odber v NT a VT s ich cenami v NT a VT. Tu si treba dať pozor aby ste počítali s cenou podľa cenníkov vrátane DPH! Cenu za distribúciu elektrickej energie si vypočítajte pomocou súboru, ktorý som uverejnil aj s návodom TU. Porovnávanie cien za distribúciu nie je nutné, stačí si cenu vypočítať len raz a tá platí u všetkých dodávateľov, nakoľko zmenou dodávateľa sa cena za distribúciu neovplyvňuje. V položke „spolu" sčítajte jednotlivé ceny za VT, NT, OM a distribúciu. To je Vaša koncová cena u jednotlivých dodávateľov.

Z tohto zoznamu si zakrúžkujte troch dodávateľov s najnižšou cenou. Môže sa stať, že najlacnejším dodávateľom bude práve ten, ktorého máte a tým pádom je vec vyriešená. Alebo tiež, rozdiel medzi súčasným dodávateľom a najlacnejším dodávateľom bude len pár eur a v takomto prípade zmena dodávateľa nemá význam.

Ak sa Vám nechce študovať cenníky, existuje aj jednoduchší spôsob, ktorý ponúkajú napr. stránky http://www.vyhodnaenergia.sk alebo http://www.elektrickaenergia.sk/bloky/vypocet-ceny-elektriny-faktura-platba.php?lang=EN na ktorých sú kalkulačky, kde stačí zadať potrebné údaje. Tieto kalkulačky môžu slúžiť aj ako kontrola, pokiaľ si ceny počítate sami.

Na týchto stránkach je dobré si skontrolovať s koľkými dodávateľmi kalkulačka počíta.

Krok č. 2

V tomto kroku, ktorý môže byť dôležitejší ako krok č. 1 je nutné si zaobstarať zmluvy a všeobecné obchodné podmienky (VOP) zakrúžkovaných dodávateľov. Niektorí dodávatelia majú tieto dokumenty zverejnené na svojich internetových stránkach. Ak však nemajú, môžete ich o to požiadať napr. prostredníctvom e-mailu.

Ak Vám niektorý z dodávateľov z akýchkoľvek dôvodov neposkytne zmluvu a VOP, okamžite si ho zo zoznamu VYŠKRTNÍTE!!!

Po získaní zmlúv a VOP si ich dôkladne preštudujte, pričom upriamte svoju pozornosť hlavne na tieto body:

V prvom rade je viazanosť. Dodávatelia majú rôzne podmienky, u niektorých sa zaviažete na 12 mesiacov u iných na 24 mesiacov, alebo na dobu určitú či neurčitú. Prečo je to dôležité vedieť? Dodávateľ ktorý je v tomto roku pre Vás najvýhodnejší, môže byť v nasledujúcom roku  najdrahší na trhu. To znamená, že v jednom roku ušetríte určitú sumu, z čoho sa budete tešiť, no v nasledujúcom roku prerobíte dvakrát toľko. No a keď ste sa zaviazali na dva roky a viac tak máte proste smolu.

Spôsob zverejňovania cenníka. Dobré je vedieť akým spôsobom sa dodávateľ zaväzuje zverejňovať svoje cenníky v prípade zmeny cien za elektrinu. Cena ktorú si vypočítate dnes, nemusí byť o rok aktuálna. Dodávatelia to robia napr. zverejnením na svojich internetových stránkach. Niektorí dodávatelia sa zaväzujú informovať odberateľa o zmene cenníka určitý čas vopred napr. mailom. Ak v zmluve nie je uvedený spôsob informovanosti odberateľa, je dobre sa na to opýtať.

Vypovedanie zmluvy. Tu si treba dať pozor, či predajca nemá uvedený akýkoľvek poplatok za vypovedanie zmluvy. Takisto sa zamerajte na lehotu, v ktorej je potrebné písomné zaslať výpoveď zmluvy dodávateľovi pred uplynutím doby, na ktorú bola zmluva uzatvorená.

Poplatky. Ak budete potrebovať napr. zmenu údajov v zmluve (číslo účtu, meno, sadzba, a pod.), je dobré vedieť, či takéto úkony sú bez poplatku.

Ak máte tieto informácie ozrejmené, tiež je dobré vedieť aké ma predajca zastúpenie na Slovensku. Mám na mysli to, či má vo vašom kraji aspoň jednu pobočku (kanceláriu). Za normálnych okolností to potrebné nie je, lebo takmer všetko sa dá vybaviť poštou, telefonicky alebo elektronicky (tento spôsob preferujem aj ja). No však, ak budete nútení isť aspoň raz na pobočku, tak aby ste nedopadli tak, že precestujete pol dňa.

No a na záver poradenstvo. Ak dodávateľ nedisponuje kvalitným poradenstvom, mám na mysli poradenstvo typu „ako šetriť elektrickú energiu", nie je to dôvod, si takéhoto dodávateľa nevybrať. Píšem to z toho dôvodu, že poradenstva je na internete dostatok.

Väčšina ľudí dáva na rady svojich známych a zmluvy nečíta. V oblasti zmeny dodávateľa elektrickej energie takúto voľbu neodporúčam. Som skôr za názor, že pokiaľ sa Vám nechce, alebo nemáte čas si podmienky preštudovať, tak radšej zostaňte pri svojom dodávateľovi, s ktorým máte dlhoročné skúsenosti.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.


Už ste čítali?